zaterdag 3 juli 2010

metaal kaarten

Vandaag heb ik mijn kaarten maar eens afgemaakt waar ik voor de vakantie aan begonnen was. Ik had van de bibliotheek van het quiltersgilde het boek geleend, The Art of Stitching on Metal van Ann Parr. Ik vond het een erg goed boek.

Bij de eerste heb ik metaal gebruikt van een tomatenketchup tube. Even boven een gasvlam gehouden. Daarna heb ik `m geribbeld, wat tyvek erover gestikt weer weggesmolten met de heatgun, vliesofix erover gestreken en nog wat foil on. Daar had ik nog een restje van liggen.Tegenwoordig bewaar ik alle restjes in een bak, en je wil niet weten hoeveel ik daar soms nog uit haal, is toch zonde om weg te gooien.
Ik wilde de kaart in een passepartout maken, maar toen ik `m erin had liggen vond ik het toch een beetje kaal. Dus toen nog wat gekleurde colback erover heen gelegd en vast geplakt.

Bij de tweede heb ik een metalen plaatje gebruikt. Eerst over een stempel gelegd, maar dat zie je niet zo, vind ik zelf. Daarna gestikt, met tyvek een leuke vorm geknipt en de heatgun erop gezet, deze vastgestikt.
De laatste heb ik ook weer een vierkant metalen plaatje gebruikt, deze boven een gasvlam gehouden, zodat je een mooie beweging erin krijgt, nog een restje metaal van de eerste gebruikt, en ook weer tyvek erop gestikt.
Nu vond ik de tube nog het makkelijkst stikken, maar je moet echt wel een naald 100 gebruiken, en dan nog viel het mij niet mee. Ik heb toch al wel 3 naalden stuk genaaid, ik denk doordat ik teveel heb gedraaid of getrokken.
De metalen plaatjes heb ik gekocht bij artjourney een webshop in Sleen die ook een leuke website hebben met informatie over het gebruik van verschillende materialen.

5 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Super proefjes Suze! Wat heb je dat mooi gedaan,en dan ook nog met een ketchup tube. Ik heb de site van Art Journey eens goed bekeken,en er heel aparte techniekjes gezien met stempels en papier. Ik heb wel wat van dat materiaal in huis,maar ga zeker nog meer bestellen. Ook de metaalplaatjes hebben ze. Bij Zijdelings waren die erg duur, en nu ook uitverkocht. Ik had al verschillende berwerkingen gedaan met het metaal,maar bij verhitten is het resultaat prachtig!We krijgen zeker nog meer te zien van je?

geni zei

Mooie kaartjes en duidelijke uitleg hoe je het zo mooi gekregen hebt!

Janny de Roo zei

Wat enige proefjes en ik ben nog nooit bij Art Journey geweest, Sleen ligt circa 5 kilometer hier vandaan. Moet ik toch eens heen....! Kom hier op jouw site soms dingen tegen, waarvan ik het bestaan niet eens weet...
Bedankt, Janny

Nienke zei

Wat heerlijk dat je beschrijft wat je doet, en het resultaat is fantastisch. Ik kende het bestaan ook niet, leuk!

Bernadet zei

Hoi suus,
Wat ziet het er mooi uit zeg!!
Echt heel knap van jou:)
liefs,
Bernadet