donderdag 10 oktober 2013

experiment

 Vandaag een zijde experiment gedaan. Nienke had een erg goed boek voor me meegenomen bij de boekenwinkel wat voorheen de Slegte was. De kunst van het zijdeschilderen technieken en voorbeelden.Ik heb een zijdelap met daarin gedeeltes eerst nat gemaakt en daarna een droog gedeelte, verrassend hoe anders de verf reageerd. Maar ook met een nat wattenstaafje of een staafje in alcohol geeft weer een heel ander effect. En grof keukenzout dat doet het ook erg mooi, ik moest wel geduld hebben, want je ziet pas als het droger word wat het effect is, maar dan is de verrassing des te groter. Bij de onderste lap heb ik eerst met een penseel de stof met water in strepen nat gemaakt en daarna met penseel en verf strepen getrokken en ook weer met een nat wattenstaafje strepen getrokken. Bij de eerste lap heb ik de verf met pipetjes opgebracht en dat geeft een veel helderder kleur dan de lap met het penseel. De bovenste lap is een pongezijde nr. 8 en de onderste eenzelfde maar dan nr. 10. Misschien dat ik morgen nog een lap ga verven zelfde techniek als de onderste maar dan de verf met behulp van pipetjes opbrengen, want de verf van alle twee de lappen zijn dezelfde kleuren. Dit vraagt dus weer om verder mee te experimenteren.

Posted by Picasa

11 opmerkingen:

Aart zei

Interessant experiment Suus! Ik neem aan dat je procion hebt gebruikt.
http://quiltaart.blogspot.nl

Janny de Roo zei

Ik vind die uitlopers zo mooi geworden....(sorry weet niet hoe ik het anders moet noemen) heb je dat expres gedaan of gaat dat automatisch zo uitlopen....?

Hannie de Beer zei

Heel interessant Suze mooie resultaten . Waarschijnlijk heb je zijdeverven gebruikt?
Het noodt uit, om ook weer te beginnen,. Ruim 20 jaar geleden volgde ik verschillende cursussen zijdeverven. Er is niet zoveel meer van blijven hangen, Ik zou weer vooraan moeten beginnen denk ik ? Heb alleen nog enkele mooie sjaals van toen. Maar leuk was het wel!

Knutselpret zei

al snap ik niet helemaal hoe je het gedaan hebt ik vind het wel heel erg mooi ga jij maar lekker verder experimenteren !!
Groetjes Albèrtje

Nienke zei

Hartstikke mooi geworden. Zullen we weer van boek ruilen? Jij die van de anti-wandkleden-demonstrant, ik het zijdeboek ;-). Nee hoor, ik kijk gewoon met je mee wat een prachtige dingen je ons weer laat zien!

Ineke zei

Ik vind vooral de onderste heel mooi.

janneke zei

Wat mooi!!! Heel andere resultaten dan op katoen verven.

Liesbeth Wessels zei

Prachtige resultaten, nat in nat is erg mooi. groeten van liesbeth

marjolijn zei

heerlijk dit soort experimenten.

Leny Huneman zei

Wat bijzonder dat kleurverschil. Heb je zijdeverf gebruikt?

Unknown zei

leuke print ! mooi abstract !
artisoo